Preskočiť na obsah Preskočiť na ľavý panel Preskočiť na pätičku

Oranžáda

Oranžáda

           V rámci výcvikového strediska LAA SR – ROGALLO TEAM sme sa rozhodli rozšíriť výcvikový letecký park. K tomuto kroku sme sa odhodlali po tom, čo evidujeme rapídne stúpajúci záujem o výcvik pilota MZK. Tento zvýšený záujem nedokážeme pokryť svojimi vlastnými silami a prostriedkami. Momentálne, ako hlavný výcvikový stroj, máme Adélku, ktorá má trojkolku Tomi Cross 5 Sport, s motorom Rotax 912 80HP a krídlom CZ15,4 a zdokonaľovací stroj je Tomi Cross 5 Sport, motorom Verner VM133MK a krídlom Aeros StingRay 12,8m. Čiže hlavý výcvikový nápor absolvuje Adélka.

          Máme skvelý team a naši kolegovia Heňo a Maťo podporili našu myšlienku a rozhodli sa nám v tomto pomôcť. Heňo získal kvalifikáciu tandemový pilot a bude vykonávať zoznamovacie lety pre budúcich záujemcov o pilotný výcvik na zdokonaľovacom stroji s rýchlym a výkonným krídlom. Maťo sa zase preškolil a získal kvalifikáciu inštruktor. A keďže obaja boli ochotní do toho ísť s nami aj v praxi, o zaobstaraní si nového výcvikového stroja bolo rozhodnuté.

          Výber trojkolky bol jasný. Jednoduchá konštrukcia so špeciálnych oceľových trubiek s duralovými doplnkami a laminátovou kapotážou. Odpružené a brzdené všetky tri kolesá. Vyvýšené posadenie inštruktorskej sedačky. Dostatočne pohodlné sedadlá. To je osvedčená trojkolka Cross 5 Sport od TOMI Aviation. V západných Čechách sme si boli pre motor Rotax 912 80HP po generálke. Prístrojové vybavenie sme sa rozhodli použiť od MGL Avionics. Už s nimi máme skúsenosti a združenými digitálnymi prístrojmi sme nahradili staré analógové budíky. Vrtuľu sme objednali u p. Mihalidesa. Krásnu, štíhlu, ľahkú.

          Lenže aké krídlo použiť? Ja som bol pre Aeros Profi 14. Je to špičkové krídlo, na ktorom sme naučili lietať mnohých pilotov. Ale zvíťazila praktická stránka. Ak použijeme krídlo rovnaké, ako je na Adélke, budeme mať dva identické výcvikové stroje. Žiaci nepocítia rozdiel vo vlastnostiach a môžu lietať na ktoromkoľvek z nich. V prípade nejakého prípadného poškodenia, plánovanej údržby alebo opráv, by boli časti strojov vzájomne zameniteľné. Keďže krídlo CZ15,4 naozaj lieta dobre a sme s ním spokojní, nemal som žiadne námietky pre toto krídlo. 

Koncom minulého roka, sme oslovili výrobcov. Požadovali sme, aby ku koncu marca 2022 bol nový stroj pripravený lietať. Toto nám výrobcovia potvrdili. Zadali sme zadanie a farebnú kombináciu, ktorá mala byť v špecifickej farbe RAL 2000, ktorú sme použili pri tvorbe loga ROGALLO TEAM-u. V januári 2022 sme oslovili výrobcov, či prisľúbený termín je reálny. Obaja potvrdili a tak sme sa tešili na nový stroj. Oficiálne sme ho mali predstaviťv máji, na Festivale letectva v Piešťanoch. Problém nastal, keď výrobca krídla pán Karel Haman oznámil, že bude asi 14 dní meškať. OK, 14 dní nás asi nezabije. Tešíme sa! Lenže ouha, po 14 dňoch to ešte nebolo vyrobené. Tak sme čakali ďalej. Trojkolka bola už u Janyho v garáži, R912 sme už nahodili na lože. Ale krídlo nebolo a nebolo. Nebolo ani koncom apríla a bohužiaľ, nebolo ani koncom mája. To sme už vážne uvažovali o odstúpení od dohody a vrátení peňazí. Prišli sľuby, Haman si sám navrhol termín a my sme čakali. Prešiel jún a my sme stále boli bez krídla. Mali sme kopec sľubov, omlúv a výmluv, ale nemali sme krídlo. To už aj Janyho prešla trpezlivosť a oznámil, že chce vrátiť peniaze, ktoré boli zaplatené, ako záloha. Stále sme dúfali v krídlo. V auguste však prišli peniaze.

           Prvý augustový týždeň vypovedal službu motor Verner VM133MK. Nič vážne, je to ľahko opraviteľné. Závity pre skrutky hláv valcov sú poškodené. Ale v garáži, už trištvte roka leží R912 100HP… Nadišiel jeho čas? Prečo nie? Lenže, čo s Oranžádou? Tak sme pracovne nazvali novú trojkolku, ktorá je v špecifickej farbe RAL 2000. V oranžovo čiernej farebnej kombinácii vyzerá fakt SEXY!!! Nooooo…. Je skoro pripravená, má motor, vrtuľu a prístroje (áno, toto všetko treba zapojiť a nastaviť), ale nemá krídlo. Krídlo predsa môžeme použiť Aeros StingRay, keďže je bez motora. Dohodnuté! 

V polke augusta prišlo pozvanie na SIAF 2022, ktoré sa konajú 26-28.8.2022. Celý ROGALLO TEAM finišoval na zapojení elektriky motora, chladenia, nastavení karburátorov, zapojení prístrojovej dosky, komunikačného systému a strobo zábleskového systému. Makali na tom Jany Lacúch, Martin Forgáč, Henrich Partl a nový mechanik teamu Marian Vrškový. Zálet stroja kvôli počasiu nevyšiel včas a tak som ho zalietaval v deň odletu na SIAF 2022. Napriek počiatočným trampotám s ovládaním motora, nastavením vrtule, tento stroj síce dodatočne, ale predsa na SIAF 2022 priletel.

Fotogaléria Oranžády je tu: https://jozinko101.sk/galeria/oranzada/