Preskočiť na obsah Preskočiť na ľavý panel Preskočiť na pätičku

Jozef „DEDENKO“ Sajan

MZK patrí môjmu otcovi. Krídlo kúpil a ostatné si urobil na mieru sám.

Meno:

Jozef „DEDENKO“ SAJAN

Volací znak: OM – H012
Prezývky: Dedenko
Krídlo: MW 117, plocha 11,7m2 , vystužená nábežka i odtoková hrana.
Podvozok: klasická konštrukcia z duralových trubiek, laminátová kapotáž, pohodlná sedačka, predné koleso brzdené, zadná náprava tuhá, odpruženie kolies je gumovými pružinami, vpredu medzi nohami je malý úložný priestor na nutné náradie (ploskačka a pod.), za chrbtom je nádrž 28 lit.
Motor: VW 1200, napriamo, s podporným ložiskom (úprava „Dedenko“ Sajan), vrtuľa drevená Wollner.
Prístroje: výškomer, rýchlomer, vário, kompas, otáčkomer, rádio ICOM A3E, GPS Garmin 12.
Stúpanie: 3 – 3,5 m/s,
Vmax.: 120 km/h
Vmin.: 60 km/h
Vcest.: 70-75 km/h (vário na nule, hrazda pustená)
Spotreba: cca 6 lit/h (na Majstrovstvách Slovenska 2000 mi 5 lit. paliva vydržalo presne 47 minút)

Teraz Dedenko zhotovil novú, dvojmiestnu trojkolku a motor VW 1600 vybavil reduktorom.

Krídlo: UFO, plocha 14,2m
Podvozok: celokovová dvojmiestna konštrukcia, sedačky z električky, všetky kolesá brzdené, zadné sú odpružené gumovými pružinami, nádrž 35 lit
Motor: VW-1600 s reduktorom a núteným chladením valcov a hláv v úprave „Dedenko“ Sajan
Vrtuľa: Hor-Prop, 3-listá, drevená, na zemi nastaviteľná
Prístroje: výškomer, rýchlomer, vário, kompas, otáčkomer, rádio ICOM A3E

Lietanie bolo jeho snom odjakživa.

  • 1976 – začiatok závesného lietania. Začínal ako samouk bez znalostí aerodynamiky, meteorológie, mechaniky letu. Bolo to obdobie plné modrín a polámaných rúrok. Jeho závesný klzák bol jedným z prvých vo vtedajšom Západoslovenskom kraji.
  • 1982 – inštruktor závesného lietania. Učil lietať mnohých lietačov, medzi nimi aj mňa.
  • 1989 – presedlal z bezmotorového na motorové lietanie. Upravil klasické krídlo – spevnil ho, vyrobil si trojkolku, motor Trabant a lietal.
  • Potom nastali postupné úpravy. Najskôr výmena krídla za profesionálne vyrobené (MW-117), potom nová trojkolka, nový motor – Citroen 2CV.
    Trojkolka je pôvodne pre dvojmiestny stroj, ale financie dovolili len malé krídlo. Ale sedačku z pretekárskeho auta závideli všetci – to pohodlie !!! Motor Citroen 2CV s reduktorom.
  • Neskôr to je nový motor VW-1200 a nová trojkolka – pekná, na mieru robená biela papučka, ktorú má doteraz.

Dedenko na svojej mašinke, ktorú postavil, upravoval, opravoval a ja som mu na nej lietal. Mám na nej nalietaných ďaleko viac hodín, ako jej majiteľ. Dedenko lieta len pre radosť a v tzv. „oleji“. VĎAKA