Preskočiť na obsah Preskočiť na ľavý panel Preskočiť na pätičku

Festival Letectva 2023

Festival Letectva 2023

20 – 21.05.2023 Letisko Piešťany

     Na Festival Letectva 2023 sme dostali pozvánku „na poslednú chvíľu“. Hoci sme už mali nové krídlo StingRay pre obe trojkolky, kvôli prebiehajúcemu výcviku sme Adélku novým krídlom nevybavili. Nech žiaci dokončia výcvik na tom krídle, na ktorom výcvik aj začali a sú naň zvyknutí. Takže sme leteli do Piešťan v zostave Jany s Adélkou s krídlom CZ15.4Jozinko s fungl vynovenou Angélkou s krídlom StingRay. A keďže sa hlavný program začínal až okolo 16,00h, rozhodli sme sa letieť v sobotu ráno. Tentoraz sme my nemali statickú ukážku, len letové. Statickú ukážku zabezpečí Mirko Pavelka, ktorý so svojim strojom priletí z Partizánskeho. Avšak naši parťáci – Heňo a Maťo prídu autom a postarajú sa nám o „zázemie“. 


     Sobota 20.5.2023 Stroje sme mali natankované, kolesa dofúkané a celkovo skontrolované. Nabalili sme si kotvy a obaly na trojkolky, oblečenie do ruksakov a potrebné dokumenty. Urobili sme si predletovú kontrolu a Jany telefonicky podal letový plán. V nám vyčlenenom časovom pásme, sme museli priletieť na letisko Piešťany, ktorého vzdušný priestor bol v tom čase veľmi aktívny. Jednak mali prílety účinkujúcich a prebiehal nácvik a tréning vystúpení.
Na dráhu letiska Dubová vstupujeme a vzlietame o 8:45h miestneho času. Je krásne slnečné ráno s modrou oblohou. Štartujeme spolu, krídlo vedľa krídla. Po vzlete točíme mierne doľava a smerujeme k Trnave. Natrimoval som si 96km/h a pekne sme si leteli v kľudnom vzduchu ešte bez termiky. Keď sme minuli Ružindol, rozhodol som sa trošičku vyšperkovať tento nádherný let. Zvyčajne lietam za Janym – vpravo – na piatej… Zvykol som si preto, lebo kedysi som mal len jednu kamerku a mal som ju uchytenú na hrazde a tak som vedel urobiť pekné zábery z tejto polohy. Teraz som sa priblížil a preletel som na jeho ľavú stranu – na siedmu 🙂 Kamery mám na bočných vzperách krídla a na hrazde a tak som ho mal stále v zábere. A zase som sa poza neho vrátil na svoju pôvodnú pozíciu vpravo. Keď sme prileteli k diaľnici D1, preladili sme sa na vežu Piešťany. Jany nás zahlásil ako skupinu 1+1, podľa letového plánu a ohlásil vstup do CTR. Podľa pokynu riadiaceho sme popri diaľnici leteli k Piešťanom. V priestore bol kľud a Jany vyžiadal prielet ponad dráhu. Tu už úradovala čerstvá termika. Po prielete sme točili ľavú okruhovú zákrutu. Dokončili sme okruh a šli na pristátie. Jany štvrtú zákrutu strihol na uchu a vôbec mu nevadilo, že aby som sa držal vedľa neho na pristátie, musel by som tomu trošičku nakúriť. A to sa mi v tých termických kopancoch nechcelo. A tak som mu nestíhal. Bol kúsok predo mnou a pristáli sme vo „voľnej formácii“. Nahriaty asfalt dráhy robil svoje. A tiež perfektná aerodynamika StingRay krídla. Jany už sedel na dráhe a otáčal hlavou a kontroloval, ako som na tom ja, ale ja som ešte kĺzal v prízemnom efekte – mňa to nechcelo pustiť na zem…
Otočili sme sa na dráhe a smerovali sme na pojazdovku Alfa. Po nej sme prerolovali na pojazdovku Bravo a tam sme už videli MZK Mirka Pavelku. Zastali sme a šli sa s ním pozdraviť. Vtom k nám prišlo vozidlo „Follow me“ a pracovník nám z neho povedal, že my dvaja nemáme stanovisko tu, ale musíme sa vrátiť späť na dráhu a tú opustiť pojazdovkou Charlie. Vozidlo šlo pred nami a previezlo nás cez A na dráhu, z nej na C a ostali sme stáť pred ohradou a pred VIP zónou a tribúnou. Tam nám ukázali miesto vľavo, tesne mimo VIP zóny, kde sme si medzi reproduktormi mohli urobiť stojánku ROGALLO TEAM-u. Na letisku je zakázané svojvolne štartovať motor – bez súhlasu z veže a tak sme stroje do našej zóny tlačili. Bolo teplo a trocha sme sa v tom nerovnom teréne zapotili… 🙂 No ale naše stanovisko bolo TOP EXCLUSIVE. Rogala sme zaparkovali 2m od oplotenia, za ktorým boli diváci leteckej šou. Pozhadzovali sme zo seba oblečenie a vybrali sme sa prihlásiť a zaregistrovať do zóny pre účastníkov a účinkujúcich. O 14,00h začali otvárať brány letiska a do areálu začali prúdiť davy ľudí. Mnohí si ustlali priamo pri oplotení, aby mali čo najlepší výhľad na dráhu a tak sme boli priamo v kontakte s nimi. Odpovedali sme na množstvo otázok, spojených s naším malým letectvom. Prišlo nás pozdraviť mnoho kamarátov, pilotov a priateľov letectva 🙂

Video – prílet na Festival letectva 2023

     O 14,15h robíme predletovú prípravu strojov. Vystúpenie máme o 14,30h. Vlastne zahajujeme Festival letectva 2023 leteckou ukážkou. Je strašne teplo, nad nami prevažne modrá obloha, po okolitých kopcoch naskákané kumuly, západne od nás – nad Košariskami obrovský búrkový mrak a fučí rezký južný vietor. Obliekame si len tričká a kraťasy. Odtlačíme si stroje k pojazdovke Charlie. Nasadáme, ladíme Vežu Piešťany a Jany žiada povolenie na spustenie a zahrievanie. Povolenie udelené, štartujeme motory. O 14,30h sa nás riadiaci z veže pýta, či sme pripravení vykonať letovú ukážku. Jany potvrdzuje a dostávame povolenie vstupu na dráhu a vykonať letovú ukážku. Narolujeme na dráhu 19, ukážeme si palce hore, že sme pripravení a pridávame plyn. Jany dostal zvláštny kopanec – po 20 metroch rozbehu bol v lufte. Ja som bol ešte stále na dráhe. Kopalo to jak divé a videl som, ako Jany koriguje znos, lebo ho to navalilo smerom ku mne. Po pár sekundách som bol už v lufte aj ja. Mlátilo a kopalo aj mňa, ale som sa rozhodol využiť obrovskú výhodu krídla StingRay – rýchlosť. Jany bol vľavo a vyššie, tak som pritiahol a na plný plyn som to nad dráhou potiahol dopredu. Jemne som šiel doprava, aby sme mali bezpečný priestor medzi sebou. Keď som Janyho predbehol, stočil som viac doprava. Obzrel som sa a videl som, že Jany za mnou točí ostrú pravú 180-ku a vracia sa pred tribúny. Ja som si urobil vačší oblúk a potom ľavou zákrutou som sa stočil k dráhe. Videl som, že Jany preletel popred tribúny a zónou s divákmi a začína točiť ľavú stúpavú. Nakúril som, spustil sa do nejakých 15m nad dráhou. Tam som vyrovnal let, pustil hrazdu a obomi rukami mával divákom. Zhora sme videli, ako prúdia davy ľudí, cez vstupné brány do areálu letiska. Keďže nemáme nacvičenú žiadnu zostavu, dohodli sme sa, že budeme lietať tak, aby sme sa pred divákmi striedali. Čiže ak sa jeden bude vracať z konca dráhy po jej prielete, druhý bude robiť nálet na začiatok dráhy. Sme pomalí, možno pre niekoho neatraktívni a tak sme chceli, aby sme nemali dlhé prázdne miesta a aby vždy jeden z nás letel popred divákov. Vyskúšali sme všetko, ukázali sme minumálnu rýchlosť, maximálnu rýchlosť, stúpanie, špirály, rýchle prechody z ucha na ucho. Vypli sme motor a dokĺzali na dráhu a perfektne pristáli. Znova naštartovali a vzlietli. Po vysielačke sme sa dohodli a obaja sme urobili oblúk smerom od letiska. Tam sme si nalietli vedľa seba a spoločne sme leteli proti tribúnam. Keď sme preleteli železnicu, na pokyn sme obaja otočili – odvalili stroj. Jany doprava, ja doľava. Urobili sme pekný rozchod. Keď nám uplynula doba ukážky, sadli sme na dráhu a cez Charlie sme odrolovali až na našu stojánku. Odmietol som vypnúť motor a tlačiť – nebol dôvod. Potiahol som to rovno popred ľudí a zdalo sa mi, že počujem potlesk. Na stojanke som vypol motor. Jany tiež. Vtedy som zretelne rozoznal potlesk ľudí a videl som ich tlieskať. Jany bol prvý z trojkolky vonku a zaznel aplauz. Ja som dal dole prilbu, slúchadlá, vystúpil z trojkolky a zdvihnutými rukami som pozdravil prizerajúcich sa ľudí. A znova zaznel potlesk prizerajúcich. S Janym sme si podali ruky. Toto sa nám podarilo.

Video – AirShow ROGALLO TEAM

     Tam za nami prišli Maťo a Heňo. Auto nechali na parkovisku pri letisku. Priniesli nám stoličky, vodu na pitie, beachflag ROGALLO TEAM. Tiež nás prišiel pozdraviť a podporiť Majo so svojimi detičkami – Viky a Samkom. A z perfektnej pozície sme pozorovali leteckú šou.
     No a ukončenie dennej letovej šou mal na starosť zase ROGALLO TEAM! V podvečer sme s Janym zopakovali svoju šou. Bolo vidno, ako sa davy ľudí presúvajú. Mnohí odchádzali a mnohí sa presúvali na iné miesto – aby lepšie videli. My sme odlietali našu 25 minútovú ukážku. A v tejto sme sa snažili verejnosti ukázať, že naše športové lietajúce zariadenia sú právoplatné lietajúce zariadenia so všetkými právami a povinnosťami, ako iné lietadlá. A je s nimi zábava 🙂
     Večer máličko skomplikoval dážď, ktorý nakoniec prišiel aj nad Piešťanské letisko. Všetci sme sa tešili na večernú – nočnú šou. A nočná šou bola úžasná! Či už to boli lietadlá s pyro efektami alebo skvelý Poľský Powered Paraglidingový team. Taktiež kreslenie na oblohu s dronmi bolo nádherné!
Po ukončení programu sme sa presunuli do hotela Magnólia, kde sme boli ubytovaní. A večer pokračoval…. 😀
     Nedeľa 21.5.2023 Po raňajkách nasadáme do auta, ktorým nás Maťo a Heňo odvezú späť na letisko. Ráno ideme na breefing. Znova otvárame letovú šou. Tentoraz sme si ju  upravili tak, že po odlietaní letovej ukážky, bez pristátia odlietame rovno domov. Batohy a kopec vecí nám vezú chalani v aute a tak letíme „naľahko“. Slniečko znova praží a jemne sa začína hlásiť termika. Posúva sa program, máme naštartované, zohriate a čakáme. Najskôr robí prielet nad dráhou vrtuľník, urobí okruh a pristáva. Potom si vyžiadajú poľskí paraglidisti letovú ukážku skôr, než im ju znemožní nastupujúca termika. Vypíname motory a čakáme. Keď poliaci po 20 min pristávajú, dostávame pokyn sa pripraviť. Znova rýchla kontrola strojov, naštartujem, kontrola teploty a tlaku oleja, posúvam si trim do zadnej polohy a zdvihnutým palcom ukazujem Janymu, že som pripravený. Je 11,00h a Jany ohlási pripravenosť na vežu. Dostávame pokyn na vstup na dráhu a začatie letovej ukážky. Keďže brány letiska boli otvorené len nedávno, vidíme prúdiť ľudí do areálu, ale prakticky lietame pred poloprázdnym hľadiskom. To nás však neodradí od našej misie: ukázať, že aj s nami – malým športovým letectvom – treba vo vzdušnom priestore rátať. Mali sme na to vyčlenených 20 min a tak sme ich využili naplno. Ako včera, predviedli sme ovládateľnosť našich strojov, manévrovacie schopnosti, min a max rýchlosť, kĺzanie a schopnosť pristáť s vypnutým motorom. Pred ukončením sme si nadlietli trochu ďalej do poľa, prileteli k sebe a leteli proti tribúne. Tesne pred železnicou sme urobili spoločný odval do strán. Ja vľavo, Jany vpravo. Potom sme už len prieletom ponad dráhu pozdravili ľudí a priamym letom odlietali smerom k Piešťanskej sĺňave. Okraj Piešťan nás privítal skvelou termikou a leteli sme proti juho-východnému vetru. Čiže sme mali protivietor zľava. Po prekročení Sĺňavy nám riadiaci dáva pokyn, aby sme preleteli až za rieku Váh, aby sme si rieku udržiavali po pravej strane. Jany sa spýtal, že prečo sme dostali takýto pokyn, prečo nás tlačia do závetria za pohorím, do vysoko turbulentnej oblasti? Odpoveď bola: lebo oproti vám klesá dvojica vládnych špeciálov k prieletu ponad dráhu… Jany len do rádia skonštatoval: a toto je pádny argument… A preleteli sme na druhý okraj Váhu. Tu sme si užili oboje: aj termiku a aj turbulenciu. Potiahli sme to popri Váhu až po Hlohovec. Tam sme sa ohlásili riadiacemu, že opúšťame ich CTR. Riadiaci nám poďakoval za letové ukážky a zaželal krásny let domov. Takže ladíme pokecovú frekvenciu a točíme smerom k Trnave. Tú oblietame južne a stáčame sa priamo k Dubovej. Slniečko praží a s nami pohupuje termika. Letíme s bočným vetrom. Nad letiskom križujeme dráhu vo výške a zaraďujeme sa po vetre do pravého okruhu pre dráhu 13. Pristávame presne na poľudnie po hodine letu.
S Janym si potrasieme pravicami a ideme do baru na KaKo (káva a koláčik). Tam stretáme chalanov – UL pilotov, ktorí – vzhľadom na vietor a pražiacu termiku – sa nás pýtali, či nie sme moc skoro na letisku…či pôjdeme k večeru lietať? Keď sme im povedali, že sme práve pristáli po hodine letu z Piešťan, boli úprimne prekvapení…

Video – odlet z Festivalu letectva 2023
Fotogaléria z Festivalu letectva 2023