Lietanie na lietajúcich športových zariadeniach (LŠZ) organizačne a legislatívne zastrešuje Letecká amatérska asociácia SR (LAA SR) www.laa.sk so sídlom v Žiline. Konkrétne sa ideme baviť o Motorovom závesnom klzáku (MZK).
Celý tento postup sa odvíja zo základu, ktorým je §19, Zákona o civilnom letectve (letecký zákon). LAA SR má vytvorený systém personálneho, organizačného a technického vybavenia tak, aby preukaz odbornej spôsobilosti (pilotný preukaz), sa dostal k žiadateľovi, po podaní žiadosti a potvrdení splnenia podmienok, najneskoršie do 30 dní.
Do výcviku môže byť zaradený uchádzač, ktorý dosiahol vek min 17 rokov (do 18r s písomným súhlasom rodičov), ktorý po ukončení výcviku, dostane pilotný preukaz, až po dovŕšení plnoletosti.
Konkrétny postup:
- Skontaktuj sa s niektorým inštruktorom alebo inšpektorom lietania LAA SR a získaj od neho čo najviac info.
- Vrelo doporučujem, zúčastniť sa praktickej letovej ukážky niektorým pilotom, inštruktorom alebo inšpektorom lietania a na vlastné oči vidieť, že tá kopa trubiek a plachétky fakt letí. Ak je to možné, treba absolvovať aj zoznamovací let, aby si zistil, či je to naozaj to, čím sa chceš zaoberať, do čoho budeš investovať čas a peniaze.
- V prípade, že si sa rozhodol pre LIETANIE, potom si vyber niektoré z výcvikových stredísk a prihlás sa do výcviku.
- Vo výcvikovom stredisku získaš konkrétne informácie o podmienkach získania pilotného preukazu.
- Všeobecné podmienky na získanie pilotného preukazu spravidla sú:
- stať sa členom LAA SR – ide to aj bez toho, ale je to hooooodne predražené,
- overiť zdravotnú spôsobilosť určeným športovým lekárom,
- vykonanť teoretickú prípravu: základy meteorológie, aerodynamiky, mechaniky letu, niečo o prístrojoch, motoroch, vrtuliach, zdravovede, samozrejme letecké predpisy a postupy, poprípade osvedčenie rádiotelefonistu,
- absolvovanie teoretického preskúšania pred začatím praktického výcviku,
- praktický výcvik spočíva v nalietaní minimálne 15 letových hodín, podľa schválenej výcvikovej osnovy. Naschvál píšem MINIMÁLNE, pretože niektoré cvičenia žiakovi idú a je to v pohode, ale niektoré nejdú a treba ich drilovať a opakovať, pokým obaja – pilot a inštruktor – si nie sú na 100% istí, že je to zvládnuté. Lebo MZK sa nie vždy dá odstaviť vedľa cesty, ako auto, keď skape motor…
- Vykonať záverečné teoretické a praktické preskúšanie pred inšpektorom LAA SR.
- Skompletovať všetku administratívu, zaplatiť poplatok za vydanie 1. pilotného preukazu.
- Netrpezlivo očakávať poštára(ku), pretože TVOJ Pilotný preukaz príde poštou zo sekretariátu LAA SR.
- Pilotný preukaz musíš mať, pri vykonávaní letovej činnosti, vždy pri sebe.
Čo sa týka podkladov k teoretickej príprave, existuje obrovské množstvo všeobecne zameraných, veľkých „učebníc pilota“, ktoré sú prevažne orientované na aerodynamické lietanie.
Ja ponúkam výcuc z týchto kníh s názvom „Teoretická príprava pilotov ZK a MZK„, ktorá je zameraná priamo na problematiku MZK. Je to schválená učebná pomôcka LAA ČR a LAA SR a ponúkam ju za 16€. Aj na dobierku (+2,90€ poštovné).
Výcvikové stredisko ROGALLO TEAM Dubová:
Schválené výcvikové stredisko LAA SR:
- vykonávame kompletný výcvik pilota motorových závesných klzákov (MZK)
- kondičné lety
- preškoľovacie lety
- zoznamovacie lety pre záujemcov
- kontrola technickej spôsobilosti MZK a ZK
Kontakty:
- Jany Lacúch, tel: +421 903 796 307, e-mail: jlacuch@gmail.com
- Jozinko Sajan, tel: +421 905 350 994, e-mail: jozinko101@gmail.com
- rogalloteam@gmail.com